Week 11 alweer! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu Week 11 alweer! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu

Week 11 alweer!

Door: kirstenvanbeek

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

08 Mei 2011 | Tanzania, Dodoma

Hallo Uholanzi,

Nog steeds alles goed daar? Nog steeds mooi weer? Lekker naar het strand geweest of lekker bbq’ en?
8 mei alweer. Waar blijft de tijd? Hier gaat alles goed. Nog 5 weekjes werken en dan komen mama en Jaap al! Aankomende week ga ik nog op de female werken en de laatste 4 weken op de maternity. Omdat we dan alle 3 op de maternity zijn gaan we diensten afwisselen. Dus ik zal ook avond diensten gaan draaien en ik denk aan het einde 2 of 3 nachtdiensten. Ben benieuwd!

Het stikt hier op dit moment van de muggen. Zodra het donker wordt komen ze tevoorschijn. Ze prikken gewoon door je kleren heen. Heb nu ongeveer 35 muggenbulten. Wordt er helemaal gek van! Als ik ze uit kon roeien deed ik het met alle liefde! Haha!

Goed nu afgelopen week. Maandag zijn we in Morogoro gebleven om ons pakketje op te halen. Dit gaat niet zo makkelijk als in Nederland.. eerst naar het postkantoor bij loket aan de zijkant van het gebouw. Hier moesten we ons bonnetje afgeven. In ruil daarvoor kreeg ik een bonnetje van de TNT met Jaap zijn handschrift erop. Zou het nu dan toch echt gaan lukken? We moesten naar het gebouw aan de overkant van de weg. Eerst waren we beland in het verkeerde gebouw, op naar het volgende gebouw. Bij de receptie werden we doorverwezen naar kamer 210. Niemand te bekennen. Rondgevraagd.. we moesten naar kamer 202. Daar zaten 2 mannen strak in pak. We gingen alle 3 op een bureau stoel zitten tegen over hen. Bonnetjes afgegeven. Het was erg gezellig. We raakten aan de praat over wat we hier in Tanzania deden. Ze vonden het erg grappig dat wij enigszins Kiswahili spraken. Ze wilden ons paspoort zien. Volgens mij meer uit nieuwsgierigheid?? Bij het zien van mij paspoort zei die: Aah very nice picture! Even later kwam de 3e man binnen gelopen. Wow 3 wazungu’s!! Hij vond het helemaal grappig, toen we Kiswahili begonnen te praten vond hij het nog grappiger. Hij ging voor me staan en zei, hoeveel koeien moet ik je ouders geven in ruil voor jou? 1 a 2 koeien is dat genoeg? Ik zei nee ben je gek!!!!! 10.000 Ik wist toch wel dat ze zich 10.000 koeien niet kunnen veroorloven, haha!
Omdat dit de eerste keer was dat we een pakketje ontvingen in Tanzania zagen de mannen het door de vingers en hoefden we geen invoerbelasting te betalen. Hiermee was ik erg blij, want ik zag op het briefje staan dat er 3 kilo candy in mijn pakketje zat!!!!!!
Weer terug naar het postkantoor. De bonnetjes afgegeven en maar weer wachten.. tijdens het wachten spraken we nog een non die in het ziekenhuis in Mikumi village werkt. We vertelden dat we daar 2 weken geleden geweest zijn. Ze baalde dat ze toe niet aan het werk was, dus we moesten maar snel nog een keer langs komen. We bedankten ervoor.. ik ga nooit weer naar Mikumi!!
We werden geroepen… ons pakketje!!!!! Zo gaaf om eindelijk maar toch dat pakketje in handen te hebben. Ze hebben hem denk ik op het vliegveld open gemaakt, dus ik kon tussen de kiertjes door kijken wat er ongeveer in zat. IK ZAG CHOCOLA!!!! Daarna weer dicht geplakt en bewaard voor thuis. Thuis aangekomen meteen het pakketje open gemaakt. 5 repen chocola, stroopwafels, flokken, hagelslag, fudge, sultana, dagboekjes, pennen, paaseitjes, speelgoed voor de kindjes en ballonen. I’m happy!!! De tussenstand nu: fudge, sultana en 1 stroopwafel is nog over. Ik heb wel gedeeld met de anderen hoor!!!

Dinsdag begonnen op de female ward. 23 patiënten dus het was redelijk rustig. Ondanks de rust waren de verpleegkundigen helemaal blij dat we op de female kwamen werken!! Leuk dat jullie komen, niet leuk als jullie weer weg gaan!!!
Het was verder een rustige dag. Ontslagen geregeld en daarna ging een patiënt voor een laparotomie. Daar zag ik mijn kans!!! Het was een interessante operatie. Van de anesthesist mocht ik onder zijn toezicht de ketamine in het infuus spuiten. Binnen 5 seconden was de patiënt onder zijl. In Emmen heb ik veel patiënten voor en na een darm OK gezien. Erg leuk om darmen nu een keer in het echt te zien en niet alleen op plaatjes.

Jullie raden het nooit! Woensdag begon de dag met het vangen van een kip!!!! De kip was dinsdag middag al gesignaleerd op de afdeling, maar waar eten te vinden is kom je natuurlijk altijd terug. Thessa en ik achter de kip aan rennen op de afdeling. De patiënten vonden dat natuurlijk heel grappig. 2 blanken die een kip vangen, zie je het al voor je?! Het beestje in een hoekje gedreven.. Thessa greep mis de kip kwam mijn kant op. Hebbes!!! Beest eind verder op weer vrij gelaten.

Donderdag was een drukke dag. Wonden verzorgen, artsen visite, ontslagen regelen. Ook de opnames stroomden binnen afgelopen nacht waren er al 7 opnames en vandaag nog eens 5. ’s Middags werden we bij 1 van de verpleegkundigen thuis uitgenodigd. We dachten even het huis bekijken en haar kindjes zien. Ze was druk bezig.. bleek dat ze eten aan het klaar maken was voor ons. Nu weten we dat als we door iemand uitgenodigd worden we eten krijgen. Volgens mij is dat de cultuur hier.

Vrijdag ochtend hoorden we tijdens de overdracht een harde gil voor bij de ingang van het ziekenhuis. 2 verpleegkundigen en 1 arts gingen er heen. Iemand werd op een bed het ziekenhuis in gereden. Vermoedelijke een man? Ik was toch wel heel nieuwsgierig wat er gebeurd was. Toen Thessa en ik op de afdeling kwamen was de arts bezig met een nieuwe opname. Bleek het de vrouw te zijn die gilde. We gingen even kijken bleek het 1 van de bewakers te zijn. Ik schrok me rot, omdat ze een bekende was. We worden elke ochtend vriendelijk ontvangen door haar bij de poort als we ‘ de colonne wazungu’s’ het ziekenhuis weer binnen stromen. Bekomen van de schrik verder gegaan met het werk. Artsen visite gedaan met Thessa en de arts. Hilarisch. Bijvoorbeeld het woord gynaecoloog in het Engels was voor Thessa en mij moeilijk uit te spreken. Ik zei dat je ook gewoon ‘the uterus doctor’ kan zeggen. De arts lag helemaal slap van het lachen. De hele ronde hebben we grapjes lopen maken. Thessa en ik waren net jut en jul samen. ’s Middags op zoek gegaan naar het adres van een verpleegkundige die hier in 1976-1978 gewerkt zou moeten hebben. Wel leuk om uit te zoeken hoe de gang van zaken in het ziekenhuis was in die tijd. Haar zus schijnt hier nog te werken, dus maandag ga ik verder met mijn zoektocht.

Wat ik toch wel confronterend vond deze week is het aantal patiënten die HIV/ Aids besmet zijn. In Nederland had ik wel van HIV/ Aids gehoord, maar veder dan dat ging het eigenlijk niet. Hier wordt je met je neus op de feiten gedrukt. Op de mannen afdeling heb ik 1 man zien overlijden aan de gevolgen van HIV/ Aids. Die ervaring kwam deze week weer naar boven.. niet leuk! Hier in Afrika komen patiënten met vage klachten naar het ziekenhuis. Na een test blijken ze sero- positief te zijn. Bij veel patiënten zie je dat ze al in fase 3 zitten. Hun immuunsysteem is al aangetast is en het lichaam kan op een gegeven moment niet meer op tegen bacteriën en virussen… vreselijke dood!
’s Avonds op de kolenpot van mama maryam nasi gemaakt. Gebakken ei, mijn gebakken bananen die hier goed in de smaak vielen, home made pindasaus en kool. Was heerlijk!!

Zaterdag ochtend uitgeslapen tot 8:30. Jaja! Na het ontbijt meteen bezig gegaan met school. Rond 12:00 een pauze genomen, lekkere verse eiersalade gemaakt met de eieren van de nonnen. Daarna konden we er weer flink tegen aan! Tot een uur of 17:00 bezig geweest. En nu zondag.. na het ontbijt met een broodje hagelslag zitten we hier weer met ons goede gedrag aan de tafel achter ons laptopje!

Tot volgende week!!!! Busu kweka Kirsten

  • 08 Mei 2011 - 11:37

    Sharon:

    Meis,

    Jeetje wat heb jij je draai daar al gevonden zeg! Ieeeeh kippen vangen haha, dat had ik niet gedurfd!
    ;) Ik hou niet zo van beestjes!

    Jullie worden daar volgens mij ook wel flink verwend daar door iedereen! Leuk meid, nog maar 5 weekjes en dan al bezoek! Waar blijft de tijd?

    Meis, geniet van je week! We hebben contact!

    Dikke kus Sharon

  • 08 Mei 2011 - 12:33

    Liess!:

    Kirr!!

    Haha wat goed zeg, dat jij bent wezen kippen vangen! haha!!
    Volgensmij zorgen ze daar harstikke goed voor jou, jullie worden lekker verwend! Hahahahaa ..

    En dat pakketje is wel harstikke leuk bedacht zeg!!

    Nog maar 5 weekjes, zooo hee!! Dat gaat wel snel of niet? Niet te beseffen volgensmij!

    Nou zet hem op!! Kuss liess

  • 10 Mei 2011 - 07:25

    Kirst:

    jou ruilen voor koeien? wat hebben je ouders daar nou aan ;)
    ik wou dat ik mee mocht met je moeder en Jaap, zo in de koffer! helaas moet ik het doen met je, altijd weer, vermakende verhalen. geniet van je laatste weekjes, want die zijn zo om!
    liefs, akker

  • 10 Mei 2011 - 10:31

    Jaap En Mama :

    Hoi moppie Nou ik ben blij dat de ruil aktie met de koeien niet door is gegaan :0 :0 stel je voor zeg moet er niet aan denken. Gelukkig dat je eindelijk je pakket in handen hebt lang gewacht maar was de moeite waard toch? Ik kan me voorstellen dat patienten met aids erg confronterend is pff heftig hoor .Nou mop we tellen de weken af tot gauw :0:0:0 dikke kus mam

  • 13 Mei 2011 - 15:18

    Sandraaa:

    De tijd gaat zo snel Kir..
    SUCCES nog met de laatste loodjes!
    Daarna kun je heeerlijk genieten..

    dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 47916

Voorgaande reizen:

09 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Peru

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Azië

17 Februari 2011 - 11 Juli 2011

Stage Turiani Hospital

Landen bezocht: