88 bevallingen,waarvan 25 keizersnee&4 tweelingen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu 88 bevallingen,waarvan 25 keizersnee&4 tweelingen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu

88 bevallingen,waarvan 25 keizersnee&4 tweelingen

Door: kirstenvanbeek

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

13 Juni 2011 | Tanzania, Dodoma

Hallo hallo hallo,

Het is als de dag van gister dat ik het verhaal van vorige week getypt heb. Ook de laatste stage week vloog voorbij. 1 van de andere studenten van voeding en dietetiek zei van de week jullie werken 40 uur in de week. Als het druk werken jullie over en zit je op 40+ uren. Zo heb ik er nog nooit over nagedacht.
Het is toch wel een heel raar idee om nu te zeggen dat de stage er definitief op zit. Ook omdat we morgen nog met school bezig gaan, dinsdag en woensdag met een sister naar Dar Es Salaam gaan om spulletjes te kopen voor het ziekenhuis van het benefiet geld. En vrijdag heb ik mijn motivatie gesprek voor de stage neonatologie. Ik hoop zo dat ik een kans maak om deze stage te mogen lopen.

Nu afgelopen week. Maandag avond heb ik een avonddienst gedraaid. Er kwam een relative met een kindje naar de labour ward en zei dat het kindje koorts had en geen goede zuigreflex had. Het kindje had niet een heel hoge score bij de geboorte, dus waarschijnlijk hersenbeschadiging, want het had ook een convulsie. Medicijnen gegeven en sonde slangetje ingebracht en voeding gegeven. Daarna met een verpleegkunde een bevalling gedaan. Ik ging alle zorg aan het pasgeboren kindje geven. Navelstreng doorknippen, afnavelen, wegen en lekker warm inpakken. Een meisje van 2.95 kg is geboren. Nog een andere vrouw opgenomen die verschijnselen had van malaria. Blood slide afgenomen, omdat het toch rustig was op de ward bleef ik even op het lab om te zien hoe de malaria parasieten geteld worden onder de microscoop. 10 minuten later kwam Karin me ophalen. Vrouw met obstructed labour en fetal disstress. Oorzak: face to pubish. Dus werd het een keizersnee. Gezond meisje van 3.5 kg is geboren! Toen Karin en ik terug kwamen op de ward vertelde de verpleegkundige dat er een vrouw binnen kwam met het kind nog aan de navelstreng. De vrouw was te laat naar het ziekenhuis gekomen, heeft de labour ward niet meer gehaald, dus het kind is geboren bij de poort/ ingang van het ziekenhuis. De nageboorte wel op de ward. Met de moeder en het jongetje van 2.2 kg gaat alles goed.

Dinsdag op woensdag heb ik weer een nachtdienst gedraaid. Ik zou met Karin, maar die was ziek dus ging ik alleen. In de nachtdienst zijn er 5 baby’s geboren. 4 normale bevallingen en 1 keizersnee. Allemaal gezonde kindjes!!! Bij 3 normale bevallingen heb ik geholpen en bij de keizersnee. Bij 1 bevalling zag ik dat het hoofdje er al uit kwam, dus ik snel schort en handschoenen aantrekken. Voordat de andere verpleegkundige er was, was het kindje al geboren. Het ging zo snel, maar het voelde wel een beetje stoer dat ik eigenlijk alleen een kindje op de wereld geholpen had. Normaal als ik samen met een ervaren verpleegkundige een bevalling doe laat ik hem/ haar het kindje opvangen. Ik heb 0.0 verloskunde ervaring en bij een bevalling kunnen veel complicaties zijn. Dus laat ik deze taak het liefst over aan een verpleegkundige om geen complicaties te veroorzaken. Ik reken de zorg rond om het pasgeboren kindje tot mijn taak. Misschien doe ik dat zelfs nog wel liever ;), maar ook dit neemt niet weg dat er bij een pasgeboren kindjes veel complicaties kunnen zijn. Maar deze zorg leveren vind ik wel leuker!
Het was en drukke nacht. Om 7:30 begint de dagdienst, maar vanwege de overdracht en een presentatie vanochtend kwam de dagdienst wat later. Om 8:15uur kon ik mijn ogen niet meer open houden, dus ben ik maar naar huis gegaan.

Woensdag 2 uurtjes op de bank geslapen onder de ventilator. Dus ook deze keer heb ik het bij 1 nachtdienst gehouden.

Donderdag samen met Karin naar een keizersnee gegaan. Voor de 42 jarige vrouw was dit de 11e zwangerschap, 10e bevalling waarvan 6 kindjes levend. De baarmoeder is niet zo sterk meer als bij de eerste zwangerschap. Bij zoveel zwangerschappen is het vragen om moeilijkheden, dus het werd een geplande keizersnee. Gezond kindje is geboren, echt een snoepje. De moeder bloedde flink na OK. De arts geroepen. Later stopte ze gelukkig met bloeden.
Ik stond buiten even met de meiden van voeding en dietetiek te praten over de afgelopen stage periode in Afrika. Zij waren er toen net 3 dagen. Heel grappig want je ziet dan hoe veel je eigenlijk al weet over het ziekenhuis, de omgeving het land etc. In ene hoorde ik Karin roepen: Thessa kirsten kom!!!!! Bij 1 vrouw hadden we net 5 minuten geleden de vliezen gebroken, maar nog net geen volledige ontsluiting nog even geduld. 5 minuten later was het dus wel zo ver. Schort voor, handschoenen aan. Ik ben begonnen met de bevalling toen het hoofdje er nog net niet uit was nam de verpleegkundige het van mij over. Een gezond meisje is geboren. Ik heb de zorg rond om het kindje gedaan.

Vrijdag hebben we onze eindpresentatie gegeven over (severe pre-) eclampsie. We hadden donderdag avond een filmpje gemaakt op de poli. De voorpret was nog het leukst. Karin was de relative, thessa de arts en ik de patiënt. Karin en ik waren in kanga- style en ik had een jas onder mijn shirt gedaan zodat ik 9 maanden zwanger leek. Na elk filmpje volgde er nog een filmpje die misschien 10 seconden langer was, omdat we steeds in de lach schoten. Bij het 10e filmpje is het eindelijk gelukt. De presentatie ging goed, grote pasha gekregen (applaus op zijn Afrikaans). De nieuwe protocollen voor het behandelen van pre- eclampsie en (severe pre) eclampsie hebben we laten afdrukken op posters. Verpleegkundigen kunnen er straks niet meer om heen;).
De vrouw met malaria van maandag had vandaag weeën gekregen. Omdat ze nog geen 1.40meter is doen ze standaard een keizersnee. De kans dat het kindje niet door het bekken gaat passen is heel groot! Gezonde jongen van 3.1kg is geboren. Dat ging dus sowieso niet passen. De arts vertelde dat wanneer een kindje met het ruggetje links ligt in de buik het een jongetje wordt. Bij deze keizersnee had hij gelijk. Alleen wel jammer dat we dit niet eerst wisten dan had ik bij elke bevalling kunnen gokken of het een meisje of jongetje werd=). Verder vandaag nog bij 2 normale bevallingen geholpen. 2 gezonde kinderen zijn geboren.

Afgelopen stage periode heb het aantal bevallingen bijgehouden. Jaja. Ik heb bij 88 bevallingen geholpen waarvan 25 keizersnee en 4 tweelingen. In Nederland hoopte ik dat ik in ieder geval 1 bevalling mocht zien en heel misschien zelfs mocht helpen. Ik ben dik tevreden het zijn er gewoon 88 geworden!!!!!!

Verpleegkundigen krijgen nu door dat wij straks toch echt een keer weer naar Nederland gaan. Vrijdag bij een verpleegkundige gegeten, zaterdag bij een verpleegkundige gegeten, zondag bij een verpleegkundige gegeten en vanavond komt een verpleegkundige bij ons eten. Wel heel gezellig allemaal! Je kan dan ook even kletsen over andere dingen dan malaria, bevallingen, opnames enzovoorts. Je leert mekaar dan wel iets beter kennen, erg leuk omdat je met 2 culturen te maken hebt.

Tot volgende week!!
Busu kweka Kirsten


  • 13 Juni 2011 - 13:19

    Liesss:

    Heeee veeeeb!

    Zooo he! 88 bevallingen, echt ontzettend mooi dat je dat hebt kunnen doen!
    En nu zit de stage er op, en heb je heerlijk vakantie!
    Geniet er van kir!

    Dikke kus, liess

  • 13 Juni 2011 - 15:15

    Sandra:

    heee Kir,
    Je stage zit er gewoon al op jeetje erg snel gegaan hea ;) Maar nu lekker vakantie vieren en zie je je moeder ook alweer bijna! Wij kijken er iig heel erg naar uit dat je hier weer bent! Voor ons is niks veranderd maar voor jou vast wel! Kir ik zou zeggen GENIET ENORM van de laatste paar weken want over een maand ben je alweeer thuis!

    dikke kus San

  • 13 Juni 2011 - 17:02

    Paul En Dicky:

    Hallo meid nou het zit er op ,de verhalen en foto's prachtig. Geniet nu maar lekker van je vacantie en natuurlijk van je moeder en Jaap als ze bij je zijn.De groetjes en veel liefs uit lemmer

  • 13 Juni 2011 - 20:12

    Jaap En Mama :

    He moppie vanmorgen hebben we gebeld zo gek tot vrijdag te horen.Maar het gaat nu eindelijk gebeuren :):):) Al je verhalen zijn prachtig en jij verdient een dikke duim geweldig ontroerend gewoon .Maar ook zo tof dat we het mogen zien en ervaren waar jij al die tijd bent geweest en hebt gewerkt en met wie je hebt gewerkt. Wij zijn dankbaar dat we dat mogen mee maken.Nou meid nog een keer tot vrijdag .dikke kus mam

  • 14 Juni 2011 - 10:53

    Sharonn:

    Dag lieverd,

    Jemug 88 bevallingen wooowh! echt heel veel meid!

    Nu heb je straks even lekker vakantie en ga je het land ook een beetje op een andere manier bekijken! echt heel gaaf!

    NOg een klein maandje en ben je hier ook alweer gewoon! Gaat zo snel meid dus geniet er gewoon lekker van meid!

    Dikke kus en knuffel

  • 14 Juni 2011 - 20:12

    Henrieke :

    Hoi Kirsten!

    Ik hou je blog bij ;-) Spannend de laatste daagjes in Turiani Hospital. En dan lekker met je familie genieten van alles.
    Hebben jullie leuke afscheid gehad? Of moet dat nog komen?

    Ik vond het erg gezellig met jullie in Turiani. En denk er met een leuke herinnering aan terug.

    Heeeel veel plezier nog! En de groetjes aan de rest. Groetjes Henrieke!

  • 16 Juni 2011 - 18:23

    Hanny Woudstra:

    Hoi Kirsten:
    Wat een ervaring doe je op in dit land.
    Wat een bevallingen.Nu lekker vakantie,en lekker genieten met je moeder en Jaap. Jullie zullen elkaar veel te vertellen hebben.
    Fijne weken samen.

    Groetjes Hanny

  • 17 Juni 2011 - 14:29

    Johan En Roelie:

    Hoi Kirsten,

    Op het eind nog een berichtje van ons.
    Super goed ben jij bezig geweest hoor, je hebt heel wat ervaring opgedaan en heel wat meegemaakt. Nu kun je fijn nog vakantie vieren met je mam en Jaap, heerlijk. Geniet ervan, je hebt het verdient! We zien je vast in september met je moeders verjaardag!
    Groetjes van ons!!!!

    Johan en Roelie, Heerenveen

  • 17 Juni 2011 - 21:00

    Monique:

    Hee meid, jee dat zijn er nog al wat 88 bevallingen.Hele ervaring,petje af. Nou en nu maar genieten samen met je moeder en jaap. Hoor de vehalen wel als ze weer in Nederland zijn samen met jou.!

    Groetjes Monique.

  • 19 Juni 2011 - 18:27

    Lies:

    Veeb! Wil je baby wel meenemen naar Nederland?;) Ben helemaal verliefd op baby, zo'n schatje!!;)

    X

  • 20 Juni 2011 - 06:48

    Amy:

    Wat leuk om over je laatste het ziekenhuis wat te lezen! Nu lekker aan het reizen? Nogmaals thanks voor alles, was echt super gezellig! En natuurlijk ook bedankt voor alle goede zorgen tijdens het ziek zijn:) als jullie in groningen terug zijn moeten we maar eens kleine reünie houden, cognaky staat al klaar;) Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 47917

Voorgaande reizen:

09 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Peru

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Azië

17 Februari 2011 - 11 Juli 2011

Stage Turiani Hospital

Landen bezocht: