Kirsten kan niet zonder chocola - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu Kirsten kan niet zonder chocola - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu

Kirsten kan niet zonder chocola

Door: kirstenvanbeek

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

03 April 2011 | Tanzania, Morogoro

Hallo allemaal,

Ten eerste super leuk om jullie reacties elke week weer te lezen!!!! Vooral mee door blijven gaan;) Ik houd de moed erin om jullie elke week over mijn belevenissen te vertellen!
Het is nu zondag, dus daar gaan we weer!!

Zondag avond heb ik van de anderen nog een chocolade reep gekregen voor mijn verjaardag. De meiden hadden hem in een plastic zak gedaan met tape erom heen en Emmeline had haar naam erop gezet. Ik snapte niet waarom Emmeline een reep chocola een week lang dicht kon houden, laat staan in Afrika!!! Hun idee was om mij lekker te maken. Ze hoopten dat ik zou denken dat ik die reep voor mijn verjaardag zou krijgen, maar ik hem tot zondag avond aan toe nog niet gekregen had en ik dus flink zou moeten balen. Zover dacht ik niet eens! Ik had het pakje al wel een paar keer in de handen gehad om te voelen of er echt chocola in zat. Had de reep al voor mijn buik gehouden ‘jaaa hier past ie wel in’. Zondag avond gaven ze mij het pakketje. Ik zei nog stellig, nee Emmeline die is van jou!!!!
Zondag op maandag nacht ging mijn telefoon om 00:00 uur af. Ik dacht wie belt er nou op dit tijdstip dus drukte hem chagrijnig weer weg. 5 minuten later ging die weer, he laat me toch slapen! Ja hallo?? HAPPY BIRTHDAY TO YOU LALALALA!! Waren het mama, Jaap en Jerome! Haha!

Voordat ik de reep maandag middag soldaat wilde maken moest er natuurlijk eerst gewerkt worden! Die reep had ik DIK verdiend vond ik zelf!
Rond 8:00 aangekomen op de labour ward was er een vrouw aan het bevallen. Ik vond het hoofdje al een beetje een aparte kleur hebben en er ‘zacht’ uit zien. Helaas komen sommige vrouwen te laat naar het ziekenhuis wanneer er problemen zijn. Er waren geen harttonen te horen. Er werd een dood kindje geboren, 3e graads measurated. Het was heftig, de 1e bevalling om 8:00 op de maandag ochtend na het vrije weekend… mijn maag voelde even heel zwak toen ik de navelstreng stond door te knippen. Samen met Thessa het kindje gewogen en gewikkeld in kanga’s. Vreselijk voor de moeder…
Na de artsenvisite gingen de geruchten rond dat de inspectie in aantocht was. Iedereen was in rep en roer! Hilarisch! Helaas voor iedereen was het loos alarm. Haha! De inspectie kwam woensdag.
’s Middags nog een vrouw opgenomen. Ik was nog maar bij de 3e vraag toen de vliezen braken.. Thessa zag al een klein stukje van het hoofdje. Tot nu aan toe hebben we bij alle bevallingen nog genoeg tijd gehad om de materialen te pakken, steriele handschoenen aan te trekken en schort voor te doen. FLOEP!!! Daar was het kindje al! Er is een jongetje geboren!
' Smiddags de chocola opgegeten, heerlijk!!!
’s Avonds nog met papa, Annelies en Jurjan gebeld en smsjes gekregen. Toen voelde ik me toch nog wel een beetje jarig!

Dinsdag mee geweest naar 2 keizersneden. Een meisje is geboren van 3.9 kg. Grootste baby tot nu aan toe. Het meisje van de 2e keizersnee woog 2.8 kg. ’s Middags nog een opname gedaan samen met Thessa. De toekomstige oma kon Engels, HANDIG!! Een jongetje is geboren. De oma was zo trots, haar 2e kleinzoon naast 3 kleindochters. Zo leuk om te zien.
’s Middags nog 8 ontslagen geregeld en daarvan de administratie gedaan. ’s Middags liepen we nog richting het computer lokaal waar je met een beetje geluk op heel traag internet kan. Onderweg kwamen we de sister tegen. Ik stond achter een bosje dus ze zag mij niet, toen ze mijn stem hoorde keek ze om het hoekje: ‘ah my baby I need to hug you’ haha!

Woensdag begon de dag met een bevalling. De moeder was zo ongeveer met volledige ontsluiting naar het ziekenhuis gekomen. Er is een meisje geboren van 2.7 kg. Ik heb hier veel mooie kindjes gezien maar dit meisje… WAT EEN ONTZETTEND MOOIE BABY! Ik was helemaal in de wolken! Weinig huidsmeer, oogjes wijd open waarmee ze me aankeek en mijn bewegingen een beetje volgde, krulletjes op haar hoofdje, het meisje sabbelde wat, niet te groot & niet te klein. Prachtig kindje dus!!! Wouw! Ik wilde het lieve kleine meisje wel mee naar huis nemen en dan de volgende ochtend uit fatsoen maar weer terug brengen naar de moeder.. maar helaas na 10 minuten heb ik het meisje maar bij de moeder gebracht :(
Woensdag middag bij een vrouw de controles gedaan. Ik dacht dat ze 8-9 cm ontsluiting had, nog net niet volledig. Ik vroeg of de verpleegkundige me wilde controleren, ik had het goed. Na nog even geduld te hebben is er een jongetje geboren van 3.4 kg!

Donderdag en vrijdag waren rustige dagen. Geholpen bij 1 bevalling en 1 keizersnee. Voor de rest controle van vitale functies, artsenvisite, vooruitgang van de bevallingen bijhouden, theeleuten met verpleegkundigen. Vrijdag middag was nog wel hilarisch. De technische dienst bracht een nieuw verlosbed. Ze parkeerden het bed in het looppad en gingen weg, oftewel succes ermee! De verpleegkundigen bleven zitten dus Thessa en ik gingen het bed instaleren. Op een 1 of andere manier was dit hilarisch. Het oude bed naar buiten getild en het nieuwe bed vertild en gebruiksklaar gemaakt.

Zaterdag ochtend zijn we met de bus 6:00 uur naar Morogoro gegaan. De bus zat vol, in het gangpad stonden mensen. Een meisje van een jaar of 6 werd plat gedrukt. Arm kind, Ik heb haar maar bij me op schoot gezet. Ze werd er verlegen van. Haar vader was nergens meer te bekennen. Ze viel op mijn schoot in slaap, dus blijkbaar voelde ze zich niet heel ongemakkelijk bij een blanke op schoot;)
Ik had zin om te shoppen, dus heb me even flink uitgeleefd in Morogoro! Tussen de middag hebben we sambusa's gegeten, jammmie! Ook heb ik 24 foto's af laten drukken, Beppe & Siemy ze zijn onderweg;)
's middags hadden we met een Afrikaan afgesproken die de leraren opleiding doet. Leuk om te zien waar hij naar school gaat en hoe een school in Afrika eruit kan zien. De gebouwen waren in 1928 gebouwd, maar het zag er nog mooi uit! Bij elk gebouw moesten we op de foto. Uiteindelijk zijn er iets van 20 foto's gemaakt! Hilarisch!
Zaterdag avond uiteten geweest bij de Dragoneers. Westers restaurant in Morogoro. Heerlijke pizza met kaas, ananas en ham gehad! Als afsluiter met z'n allen gepoold en jaja soort van Baileys gedronken genaamd Amaroula :) :) :)
Heb vannacht in een heerlijk bed geslapen. Kamer met airco, die op koud gezet zodat ik voor 1 nacht onder een dekbed kon slapen, heerlijk! Als ontbijt witte chocolade koekjes gehad! & later nog ei, watermeloen, knakworstje, brood, juice en een kop koffie. Wat wil een mens nog meer?!
Nu nog even internetten en straks zwemmen in de Morogoro hotel en dan vanavond weer richting Bwagala!

Ik kan nu met 90% zekerheid zeggen dat ik mijn draai hier gevonden heb.Bij de dragoneers mertke ik dat ik gewend ben aan het primitievere leventje in Bwagala en dat prima vind. Ik vind eten in een, voor Afrikaanse begrippen, heel luxe restauran fijn. Maar voelde me ook wel een beetje raar.. binnen 1 vierkante meter was het verschil tussen arm en rijk groot! Ik zit een lekkere pizza van ongeveer 5 euro te eten, zij kunnen dat zich niet veroorloven.
Natuurlijk mis ook wel iets. Ben & blijf een nederlander! Die overige 10% staat voor mijn chocola, mijn karamel, broodje hagelslag, bed met dekbek, zit wc, Baileys met ijsklontjes.. blablabla!

Nou dit was het weer voor deze week!

Busu kweka!




  • 03 April 2011 - 08:41

    Babs:

    Hahaa als ik eerder had geweten hoe we die 90% richting de 100 kunnen had ik een wc pot voor je verjaardag op de post gedaan!! Wat leuk ook even wat shotjes te zien.. snakt alleen wel naar meer meer meer!!!;) Coole outfit ook, wat schmink erbij en hupsakeee, de mensen weten niet beter dan dat je ook bij de whole family in Afrika hoort!;) Nee fout, zo te lezen hoor je er nu ook al helemaal bij!! Lieverd, take care!! X

  • 03 April 2011 - 09:44

    Sharon:

    Wat leuk om je verhaaltje weer te lezen meid!
    Jij bent echt erg met die chocolade verslaving;) haha!
    Maar nog eventjes en dan kun je iedere dag weer chocalde eten!
    Wat een leuke dingen heb je van de week weer gedaan! Nicee

    Nou meis veel plezier aankomende week!

    Dikke kusss

  • 03 April 2011 - 13:32

    Liessiee!:

    Wat een leuk jurkje!;)
    Mijn maat is: M! ;)
    Hihihiihihihi

  • 03 April 2011 - 13:42

    Liess!:

    Hahaahhaa, joun chocola en caramel verslaving!;) Als jij terug komt in Nederland, dan word je ermee plat gegooid!;) Hou daar maar alvast rekening mee!;) Wat is het fijn om te lezen dat je bijna volledig je draai hebt gevonden, doet me goed Kir!;)
    Voor komende week weer heel veel succes!;) En een dikke zoen ....

    Van mij natuurlijk!;)

  • 03 April 2011 - 15:43

    Jaap En Mama :

    Ah Mijn Baby :<) Past presies bij jou en ik kan voorstellen dat ze jou zo begroeten :<) Fijn te lezen dat je verjaardag niet ongemerkt voorbij is gegaan ;<) haan ,hoedje,telf,sms etc CHOCOLADE :<) Bijna perfect ...Ps de verjaardag's doos is onderweg maar Afrika is iets minder snel dat Ned. De mooie babytjes worden nog volop geboren onder jou begeleiding en de ervaring en zo te lezen lijkt het al bijna gewoon te worden maar ik vind het nog steeds bijzonder hoe jij dat doet een dochter om TROTS op te zijn. Dikke kus mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 47925

Voorgaande reizen:

09 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Peru

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Azië

17 Februari 2011 - 11 Juli 2011

Stage Turiani Hospital

Landen bezocht: