Ik denk dat ik mijn draai begin te vinden... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu Ik denk dat ik mijn draai begin te vinden... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu

Ik denk dat ik mijn draai begin te vinden...

Door: kirstenvanbeek

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

13 Maart 2011 | Tanzania, Dodoma

Hallo allemaal,

Hoe gaat het in Nederland? Het weer wordt beter hoorde ik?

De derde week in het ziekenhuis.

Maandag had ik onder andere bij 2 pasgeboren baby’s een blood slide afgenomen om ze te testen op malaria. Wel sneu om die kindjes in de hak te moeten prikken… Ze vonden mij niet lief! Gelukkig hadden ze beide geen malaria!
’s Middags ging ik nog onderzoek doen bij een vrouw die vanmorgen opgenomen was met labour pain. ’s Middags had ze nog steeds 3 cm ontsluiting en de harttonen van het kindje werden lager. Ik heb de verpleegkundige en later de arts erbij geroepen. Het werd toch een keizersnede. Thessa en ik zijn mee gegaan naar de OK. Tegen de arts zei ik dat ik hem ging assisteren. 5 minuten later kreeg ik een spatbril in mijn handen gedrukt! Aaah help! Ik bedoel helpen op de verpleegkundige manier, niet als arts!! Er is een meisje geboren, 3.1 kg!
De pasgeboren baby was het nichtje van de huishoudster, Joyce, die voor mama maryam hier werkte! Ze was ons zo dankbaar dat ze ons 3 kussen op de wang gaf! Dat had ze vast geleerd van de wazungu’s!!
Tot een uur of 18:00 hebben we maandag gewerkt! Er was een uroloog van maandag tot en met vrijdag dus er was een wacht rij van ongeveer 50 mannen. We hebben geholpen bij de opnames.

Dinsdag bleef Thessa ziek thuis dus ging ik alleen naar de labour. Wel even spannend! Thessa en ik overleggen altijd veel. Nu was ik alleen. Maar alles ging goed, ik heb de afgelopen 2 weken toch meer geleerd dan ik zelf dacht!
Toen ik aankwam op de labour was er een vrouw aan het bevallen van een tweeling! Een jongen is geboren! Ik heb het pasgeboren kindje afgenaveld, gewogen en ingepakt in kanga’s! Na de artsen visite was het tweede kindje geboren! Een jongen van 2.65 kg! Ook dit kindje heb ik afgenaveld, gewogen en ingepakt in kanga’s!
Rond 11:00 ben ik bij Thessa gaan kijken. Het ging als een lopend vuurtje dat Thessa ziek was. Als 1 van ons ziek is, zijn de artsen en verpleegkundigen bezorgd omdat ze bang zijn dat je malaria heb. Dus ik had een blood slide afgenomen bij Thessa. Geen malaria;)!!
’s Middags heb ik samen met de verpleegkundige nog een bevalling gedaan. Ik dacht dat het kindje nooit door het bekken zou passen! Gelukkig wel! Het kindje woog 3.54 kg! Grote baby voor hier dus! Ik heb het kindje afgenaveld, gewogen en ingepakt in kanga’s!! Mijn inpakkunsten beginnen erop te lijken;)

Woensdag ochtend tijdens de artsenvisite kon ik niks anders doen dan alleen maar gapen en gapen, ik was zo slap als een vaatdoek! Eenmaal terug op de labour ward was er een masai. ’s Ochtens had ze nog 6cm ontlsuiting, maar ze had al meerdere bevallingen gedaan. Dus voordat we het wisten hoorden we haar roepen en 5 seconden laten hoorden we al een kindje huilen. Echter ik zag allemaal sterretjes en werd zo misselijk. Ik heb de bevalling van de tweeling aan me voorbij moeten laten gaan BALEN!! Ik ben naar huis gegaan.. naast de andere patient gaan liggen op de bank! ’ s Avonds kwam Anna, de verpleegkundige, nog even kijken hoe het met beide patienten was! Als je hier ziekt bent, gaat het als een lopend vuurtje & iedereen houdt je goed in de gaten! Dus er wordt hier goed voor me gezorgd, dont worry people;)

Donderdag ochtend heb ik eerst de artsen visite voorbereid. Tijdens de voorbereidingen hoorde ik een vrouw ‘schreeuwen’. Ze had persweeen. Samen met de verpleegkundige heb ik deze bevalling gedaan. Helaas is het hier zo dat bevallingen zo snel mogelijk moeten gaan! Duurt het hun te lang dan krijgt de patient een shot oxytocine! Persen!!!! Haha! Er is een jongen geboren!! 2.83 kg! Zoals jullie vast wel door hebben heb ik mij de taak van afnavelen, wegen en inpakken toegeeigend! De nageboorte laat ik vaak aan de verpleegkundige over! Laat mij maar om poppen met het pasgeboren kindje, lekker warm inpakken en even knuffelen! Heerlijk!! Het kindje ademde goed, de schoonmaker zei nog je moet het kindje uitzuigen! Ik zei nee dat hoeft niet want het kindje ademd goed. Toen liep ze een beetje boos weg?! Ik dacht hou jij je nou maar lekker bezig met je eigen werk!! Als het hier druk is willen schoonmakers nog wel eens bijspringen.. maar nu waren er genoeg verpleegkundigen!
’s Ochtends was er een keizersnee geweest. Er was een ontzettend lief kindje geboren! Veel haar op het hoofdje waar de krul goed in zat! Na een korte fotosessie met dit fotomoddeltje heb ik het meisje ingepakt in kanga’s en naar de moeder gebracht. HUNGERA!!!
’s Middags gingen we even bij Anna kijken. Die werkte vandaag op de CTC. Hier komen vrouwen die met HIV besmet zijn. Ze krijgen voorlichting en medicatie, betaald door de overheid. Wel interessant. We hebben vragen gesteld over de ziekte, maar ook de ziekte in deze cultuur. Helaas moeten vrouwen vaak geheim houden dat ze HIV besmet zijn, omdat ze anders uit de familie worden gezet. Of ze nou wel of geen kinderen hebben. Of ze nou 1 of 7 kinderen heeft. Vreselijk.
Na het werk ben ik met Hieke en Emmeline naar de markt in Turiani gegaan. Mijn 2 kanga’s heb ik achter gelaten bij de kleding maker. Van 1 laat ik een rokje maken en voor de andere had ik een voorbeeld jurkje meegenomen. Erg leuk, je zegt wat je ongeveer wil dat hij maakt. Een week later zie je wel wat het geworden is! Ik heb echt geen idee dus ben heel benieuwd! Hij maakt het jurkje en rokje voor 12000 TSH. Is ongeveer 6 euro. Koopje voor ons...

Vrijdag was een heftige dag. 1 vrouw was thuis al van 1 kindje bevallen, het tweede kindje wou er niet uit want het armpje zat er voor. De arts heeft het armpje teruggedrukt en toen werd het kindje geboren!! HUngera! Tijdens de visite waren we bij een patient waarvan het kindje uitgedroogd was. De arts vroeg of er wel genoeg melk kwam, ze kneep in dr borst en een straal melk spoot op zn blouche! Whaha! Het lag dus aan de techniek van borstvoeding geven! Gelukkig niks ernstigs!
Bij 1 vrouw kon ik de harttonen van het kindje niet horen, de verpleegkundige ook niet. De arts deed een utra sound. Geen harttonen. Het kindje is overleden. De moeder had een erg hoge bloeddruk en kreeg hiervoor medicijnen. De medicijnen en de snelle bloeddruk daling van de moeder zijn het kindje fataal geworden.
Ik was uitgedroogd en toe aan stevige lunch!! Thessa en ik hebben een lekker broodje met kaas ei en ketchup gehad! Jammie! Na de lunch konden we er weer tegen aan! ’s Middags ben ik meegegaan met een keizersnee. Voordat een operatie begint bidden ze. Ik zei blijkbaar iets te hard amen aan het einde van het gebed dat iedereen dubbel lag in de OK zaal en iedereen lagde en ik hoorde het woord Mzungu, helaas kon ik niet meelachen want ik verstond ze niet. Flauw!
Ik liep met het kindje van de OK terug naar de labour. Toen ik het kindje net onder de warmte lamp gelegd had was er al weer een vrouw aan het bevallen! Schort voor en handschoenen aan! Ik heb het kindje afgenaveld, gewogen en ingepakt!
Vanmiddag deed de arts nog een utra sound bij een vrouw, want er was iets niet goed. Geen hartslag te zien op de echo. Nog een kindje overleden.
Ik ging me verplaatsen in de situatie van beide moeders. Vreselijk. Heb je een kindje 7-9 maanden bij je gedragen overlijdt het en moet je het nog wel uitpersen! Ik was er een zo helemaal klaar mee.. het was 16:00 dus ik wilde naar huis! Van frustraties heb ik thuis een half onder de douche gestaan. Alle ellende van me afgespoeld! Daarna me ipod opgezet, keihard de cd van Adele geluisterd! Na een half uur was ik er weer! Voor het eten gingen Thessa en ik nog even volleyballen!! Thessa volleybalt ook al heel lang dus dat is erg leuk!
’s Avonds hadden we geen stroom. Hieke en Emmeline hadden op het campingding spaghetti gemaakt! Lekker! Daarna hebben we de kussens van de bank gehaald en op de grond gelegd buiten. De hele avond hebben we naar de sterren hemel gekeken! Moooii.....

Zaterdag ochtend zijn we bezig geweest met school! In Nederland eet ik van frustraties dan altijd chocola of koekjes ofzo. Helaas hadden we dit niet in huis! Jammer de bammer! Haha! Rond 13:00 zijn we weer naar de watervallen gegaan!
Al snel kwam er een dala dala alleen die reed 10 km per uur ofzo. Ook hier val ik al in slaap in de bus... Eenmaal aangekomen bij de waterval en beland in het water hadden we na 3 minuten al 30 kinderen om ons heen!
Rond 16:00 hadden we het wel gezien, dus gingen we inpakken! 2 jongens van een jaar of 14 bleven hangen en ons observeren. Voordat ik het doordat griste hij Thessa dr MP3 speler weg die tussen ons 3en in lag op een handdoek. Na 3 seconden besefte ik wat er gebeurde, het leek wel een aap hij ging zo snel!
’s Avonds hebben we goulash gegeten bij Gavin! Zijn tuin lijkt wel een beetje op een Nederlandse tuin. Ik voelde me even zo dicht bij thuis! Alleen al door het terrasje, gras en soort van coniveren! De goulash was heerlijk! Na het eten hebben we even het nieuws gekeken! Wow een tv!!! Nice!!!
Gavin kwam met een drankspelletje aanzetten! Je moest een muntje in een kopje schieten! Schoot je hem erin dan moest je een ander aanwijzen om te drinken. Gooide je het muntje van de tafel dan moest je zelf drinken. Ingevoerde spelregel was drinken met een pink en als je je glas leeg had ayay captain zeggen! Ik heb helaas maar 1x het muntje raak gegooid... Het was een gezellige avond!

Thuis heb ik nog even met mama jaap en jurjan gebeld! Mama vroeg of ik heimee heb hier? Door de weeks heb ik weinig tijd om over thuis na te denken, omdat ik dan druk aan het werk ben en in het ziekenhuis veel zie!
In de weekenden mis ik thuis wel! Eten met de hele familie met vriendinnen afspreken enzovoorts! Gelukkig blijf ik hier niet voorgoed en zie ik iedereen over 4 maanden weer! Het is te overzien;) En zoals jullie lezen krijg ik er ontzettend veel voor terug! Mijn draai begin ik hier dan ook al wel aardig te vinden! Voor mijn gevoel heb ik deze week al minder beleefd dan voorgaande weken, omdat sommige dingen niet meer speciaal zijn! Toch heb ik weer een heel verhaal weten te typen! Sorry als het te lang is;) haha!

Bedankt voor jullie reacties!!!
Mijn adres voor de liefhebbers nog een keer:

kirsten van beek
turiani hospital
po box 20 turiani
mvomero, morogoro
tanzania

Mijn Nederlandse nummer is buiten gebruik. Ik ben bereikbaar op het nummer 00255652808610

Busu kweka kirsten!



  • 13 Maart 2011 - 15:30

    Annelies:

    Kirsten!!:)

    Wederom weer een prachtig verhaal om te lezen, ik hoor het je allemaal zo zeggen!;)
    En de foto's, PRACHTIG!

    Tot snel! Dikke kuss, Liess

  • 13 Maart 2011 - 17:54

    Jaap En Mama :

    Als eerste ga ik naar de foto,s en vind ik het heerlijk om ze te bekijken .Zo lief met die mooie zwarte kindjes Zo voel je even heel dicht bij .(Je gezicht wordt wel iets smaller en jur vind dat je een zak Daim wel verdient hebt) .Daarna lezen we jou verhaal aandachtig en zitten te genieten op de bank . Jee je blijft veel meemaken en elke dag is weer een dag met belevenissen,die je gelukkig ook met ons deelt.Als je terug komt gaan we de film gooise vrouwen zien hij is vet en ouderwets lachen .Ik kijk er naar uit hem samen met jou te zien .Dikke kus mam

  • 14 Maart 2011 - 09:25

    Irene Akkerman:

    He Kirsten,

    Wat een verhalen en ervaringen...niemand pakt je dat ooit weer af. Prachtig om te lezen. Je kunt wel schrijfster worden.
    Ik heb vorige met Rob gesproken, hij is zo trots op je...
    Ik kom begin april aardig bij je in de buurt, Ik ga met de Friese Wouden naar Namibie, een soort ontwikkelingswerk. De gemeente smallingerland heeft daar al jaren een "zustergemeente" waar je ze verschillende projecten bekostigen en instrueren. Ze willen nu proberen een soort thuiszorg op te zetten. Ik mag met een collega mee. Het leuke is , dat ik dan in het najaar weer mag, met een nieuwe collega. We gaan nu maar 9 dagen.....erg kort, maar daar heb ik geen invloed op, in het najaar weet ik niet hoelang, maar misschien plakken we er wel een vakantie achteraan.
    Ik had al eerder op je site gekeken, geprobeerd althans, maar toen wilde het niet...nu dus wel.... heel veel succes verder, een dikke knuffel van ons...

  • 15 Maart 2011 - 02:59

    Stephan Jongsma:

    He Kirsten!

    Ben ervan overtuigd dat je daar de smaak te pakken krijgt! Erg leuk om je gedetailleerde verhalen te lezen. Je steekt er duidelijk iets meer tijd in dan dat ik dat doe ;) Een hele ervaring inderdaad, stagelopen in het verre buitenland. Maar heb er zelf nog geen seconde spijt van gehad en jij zult je daar vast en zeker helemaal vermaken!
    Heel veel succes nog met je stage en de tijd in Tanzania en vergeet niet ervan te genieten!!! Wanneer we weer terug zijn wisselen we onze avonturen wel even uit, gecombineerd met een drankje!

    Busu kweka en een dikke tut,
    Stephan

  • 15 Maart 2011 - 19:10

    Sandra En Dorie:

    Lieve Kir,

    Wat fijn om je te zien op de foto's en om je mooie verhalen te lezen. Je maakt erg veel mee mooie maar ook minder mooie dingen mee. Ik hoop dat je er nog veel leuke dingen mee gaat maken. Het zou erg fijn zijn als we zoals Kirsten al heeft gezegd een keer via skype kunnen zien :D

    dikke tut van ons. XX

  • 16 Maart 2011 - 09:35

    Kim:

    Kirsten!

    Wat heerlijk om al die verhalen van je te lezen. Je beleeft erg veel en de foto's zijn prachtig!
    Geniet ervan meid.

    xx Kim

  • 16 Maart 2011 - 14:02

    Karin:

    heey Kirsten..,

    Ik lees elke keer weer even je reisverslag erg leuk om te lezen..!!
    Dus het bevalt je wel.,
    Leuke foto's erbij.., vind leuk om te horen hoe jij het vind daar en wat je allemaal doet.., toch ook omdat ik ook graag die kant op wil met baby's.
    Nou meid nog veel plezier daar en ik lees het volgende verslag wel weer..:D

    Liefs.., Karin

  • 22 Maart 2011 - 17:48

    Lotte.:

    heey kirsten.

    wat een leuk verhaal!.
    XXX(L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 47929

Voorgaande reizen:

09 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Peru

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Azië

17 Februari 2011 - 11 Juli 2011

Stage Turiani Hospital

Landen bezocht: