Filipijnen - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu Filipijnen - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu

Filipijnen

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

17 Mei 2014 | Filipijnen, Malapascua Island

Hi,

Ik zit nu in het vliegtuig terug naar Kuala Lumpur, dus tijd voor een update van de Filipijnen! De Filipijnen waren zo fantastisch dat ik nog wel wat langer had willen blijven. Dus de woorden van de vorige keer dat de Filipijnen me een dikke vette worst konden wezen neem ik terug;)

Na een nachtje geslapen te hebben in Cebu city 's ochtends tijdens het ontbijt bedacht dat ik zin had om eerst naar Panglao& Bohol te gaan. Het leuke van alleen reizen, je kan gewoon gaan waar en wanneer je maar wilt. Na t ontbijt de taxi genomen naar de pier van waar de boot ging. De werkwijze kon ik niet echt volgen. Bali 1: ticket kopen, bali 2: inchecken, bali 3: bagage afgeven en er voor betalen, bali 3: haven toeslag betalen en tot slot wachten op de boot terwijl er 6 blinde mensen in een Hawaï blouse zich uitleven op hun gitaar en microfoon. Wel mooi dat zoveel mensen een baan hebben... Op de boot 3 meiden uit Canada ontmoet. Ze vroegen of ik met hun mee ging, maar ze verbleven in t stadje op Bohol en daar had ik geen zin in. Ik wilde strand en geen drukte. Later de taxi gedeeld met 2 meiden uit China naar Alona beach op Panglao eiland. Rondlopend over t strand kwam ik 's avonds de Canadese meiden weer tegen en met hun heerlijk Filippijns gegeten op het strand. De volgende dag met ze getoerd over het eiland Bohol. We hadden de hele dag een taxi tot onze beschikking voor 2000 peso. Eerst wezen ziplinen waarbij je tussen 2 bergen vloog over een rivier met blauw water, echt prachtig. De rest van de dag naar 2 hangende bamboe bruggen geweest, de tarsier aapjes gezien die een erg hoge schattigheidsfactor hebben, chocolate hills gezien en tussendoor gegeten bij een lokaal restaurantje tot hilariteit van de locals. Rondrijdend over het eiland zag je overal de schade nog van de aardbeving van oktober 2013. Met name de kerken die eigenlijk allemaal nog in puin lagen.

De Canadese meiden gingen de volgende dag naar Apo eiland en vroegen of ik mee ging. Omdat ik op Panglao en Bohol eigenlijk alweer uitgekeken was ging ik met ze mee. Apo is een klein en beetje primitief eiland wat t fijn maakt om er te verblijven. We hadden een kamer met prachtig uitzicht op zee. De deuren naar het balkon hadden we open gelaten want zonder ventilator (geen stroom snachts) wordt t bloedheet. Toen we in de avond nog even gingen zwemmen zagen we in de verte al een grote wolk met onweer erin. Die wolk trok dus in de nacht over Apo eiland heen. Om 2u snachts zaten we allemaal recht op in bed, omdat er zon keiharde knal van het onweer was. De hele nacht rommelde t door, de Filipijnen hebben iets mysterieus.. Aardbevingen, tyfoons etc. De volgende dag wezen duiken. De eerste duik was op een plek met het mooiste zachte koraal dat ik ooit heb gezien! De tweede duik stelde niks voor. Je zag alleen allemaal bubbels uit de bodem van de zee komen wat vulkanische activiteit zou moeten zijn. Ik zag er de lol niet van in en de mooie vissen waren nergens te bekennen.

Omdat ik nog meer van de Filipijnen wilde zien de volgende dag doei gezegd tegen de Canadese meiden. Heb de boot genomen naar zuid Cebu, omdat ik graag wilde zwemmen met de whaleshark in Oslob. Een Engelse meid op de boot zei dat je alleen in de ochtend met ze kon zwemmen, dus moest ik waarschijnlijk een nacht blijven in Oslob. Beetje een domper, want ik had maar 10 dagen voor de filipijnen. Na een half uurtje in de bus naar Oslob zei de chauffeur dat ik er uit moest, voordat ik iets kon vragen stond ik al buiten de bus met m'n backpack naast me op de grond en de bus was alweer doorgereden. Juist... Toen ik me omdraaide zag ik borden met advertenties erop om te zwemmen met de whaleshark. Eenmaal de binnenplaats opgelopen verzamelden er zich allemaal mannen om me heen: Miss Miss Miss whaleshark whaleshark? Uh yes... Hurry Hurry hurry miss!!!!!! Snel werd ik geloodst naar een tafel waar ik moest betalen, toen werd ik een kleedhokje in gestuurd en m'n backpack en tas verdwenen in een kluisje en ik kreeg geen sleutel. Hurry miss hurry!!! Achter de mannen aan gerend naar een bootje. Ze peddelden als of hun leven ervan af hing naar een ander strandje, daar kreeg ik instructies. Zit niet aan de whaleshark, hou 3 meter afstand, steek niet je in hand in hun mond en raak niet in paniek. Voordat ik er over na kon denken zat ik weer in t bootje met de fanatieke peddelaars. Toen we bij een plek waren met meerdere bootjes zei 1 vd mannen jump now miss, you have 30 minutes, jump now miss!!! Maar meneer dat kan niet want voor me neus is een whaleshark. No problem miss, jump, now miss!! Als een kind met watervrees me in het water laten zakken. Al snel kwam er weer een mannetje die allemaal foto's wilde maken met mijn camera. Hij gedroeg zich als een fotograaf voor een foto shoot. De whalesharks zijn prachtig, maar ik vond het maar niks tussen die grote beesten want het was een chaos. Als je duikt zie je alles om je heen, als je zwemt zie je niet wat er onder je is. Na 10 minuten stopte ze met eten geven en 2 seconden later verdwenen de whalesharks de diepe zee weer in. Na een douche zat ik 10 minuten later alweer in de bus naar Cebu city. In shock.. Het ging zo snel en het besef gezwommen te hebben met de whalesharks kwam later toen ik alle mislukte foto's zag... Wat een belevenis.

De volgende ochtend naar Malaspascua gegaan. Het was een lange rit van 5 uren in de bus, maar heb wel heel Cebu nu gezien. Vooral nog veel schade te zien van de tyfoon in november 2013. Kapotte huizen, dak van pompstation dat dubbel gewaaid is, puin, omvergewaaide bomen etc. De armoede was duidelijk zichtbaar in noord Cebu.
Na een boottocht van een klein uurtje aangekomen op het lokale strand waar veel mensen waren en veel boten.. Na een stukje lopen m'n resort gevonden die aan een stuk rustiger strand zat. Ik heb hier echt fantastische dagen gehad. Ik kan een heel lang verhaal vertellen, maar zal proberen het beperkt te houden.
1: Threshershark. Gezien tijdens 3 duiken. Kan alleen maar zeggen: gaaf!!!! Ze zwommen op 2/3 meter afstand. En nee.. Ik heb het niet in mijn wetsuit gedaan. Deze visjes zijn heel vriendelijk, ze doen je niks.
2: Mandarin fish. Tijdens de duiken in de avond met zonsondergang doen ze, zoals onze duikinstructeur zegt, boomboom!! Het lijkt net een gezellig dansje waarbij de prachtige vissen uit t koraal komen. De rest mogen jullie zelf bedenken.
3: Filipijnse mensen zijn echt vriendelijk. Lachen veel, ze zijn gewoon lief! Met name kindjes.. Terwijl ze spelen met afval dat aanspoelt op het strand zwaaien en lachen ze als nog van oor tot oor als ze je zien. Smelt...
4: Dagtrip naar Kalanggaman eiland. Duiken, lunchen, duiken. Tijdens de 2e duik weer een threshershark gezien wat erg ongewoon is overdag& op deze locatie. Des te leuker! Geluncht op het eiland. Voor de tyfoon zou t eiland nog mooier geweest moeten zijn, maar ik denk dat dit t eiland is met t helderste water wat ik ooit gezien heb. Een 'bounty' plaatje.
5: Ik hou van de Filipijnen. Elk eiland is weer anders. Je kan er prachtige duiken maken. Mensen zijn vriendelijk. Natuur is prachtig. Lekker weertje. Relaxed sfeertje.
6: Met een dubbel gevoel heb ik de Filipijnen verlaten.Ik voelde me er wel thuis.

Wilde mijn reis afsluiten in stijl, dus zit nu lekker in een luxe hotel in Kuala Lumpur. Mijn kamer heeft uitzicht over de stad wat s avonds echt prachtig is. Helaas regent het vandaag. Dus vanochtend naar de mid valley shopping mall geweest. Asociaal zo groot. De winkels waren niet echt mijn smaak, maar wel leuk om even rond te kijken. Hopelijk klaart t straks nog op zodat ik nog even kan zwemmen in de invinity pool op de 30e en hoogste verdieping van het hotel. Jullie raden t al.. Je hebt een prachtig uitzicht daar.

Morgen ochtend dan is het zover. Weer naar huis! Ik heb echt een fantastische reis gehad. West Maleisië, Borneo, Cambodja, Laos, Bali, Gili eilanden, Lombok en de Filipijnen. Ben trots op mezelf dat ik t toch maar even gedaan heb in m'n eentje. Het was heerlijk. Ik hoefde alleen maar rekening te houden met mezelf:). Heb veel leuke mensen ontmoet, interessante gesprekken gehad. Heb veel mooie dingen gezien en gedaan. Jungles, steden, rivieren, bergen, watervallen, culturen, stranden en als allermooiste duiken. Ik hou van duiken.

Daaaaaaaaaaggg!! Tot in Nederland!

  • 23 Mei 2014 - 19:11

    Opa Van Zwieten:

    Kirsten bedankt voor je mooie verhalen.Oma en ik hebben ervan genoten.
    We vinden het een hele prestatie dat je die reis in je eentje hebt gedaan.
    Omdat wij met vakantie waren vanaf 16 mei tot vandaag,weten we niet of je gezond en wel in Nederland bent aangekomen.Maar dat horen we nog wel eens van Erwin of zijn ouders.
    Je bent al weer aan het werk gegaan?
    De hartelijke groeten van ons beide en tot ziens hopen we.
    Opa van Z.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Malapascua Island

Azië

Backpacken Azië.

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2014

Filipijnen

07 Mei 2014

Bali, Lombok & Gili eilanden

18 April 2014

Laos

10 April 2014

Cambodja

01 April 2014

Kuching, Kota Kinabalu en Mabul
Kirsten

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 2322
Totaal aantal bezoekers 47845

Voorgaande reizen:

09 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Peru

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Azië

17 Februari 2011 - 11 Juli 2011

Stage Turiani Hospital

Landen bezocht: