Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kirsten van Beek - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

18 April 2014 | Laos, Luang Prabang

Laos... Laos heeft mij verrast.

Op het vliegveld waren er bij de immigratie 3 mannetjes die zich bezig hielden met de visums, elk visum ging bij alle 3 mannetjes langs. Het visum kost $35, de duurste tot nu toe, niet dat mij dat wat uitmaakt, maar t moet Laos dus wel waard zijn dacht ik. Ik kwam vanaf Cambodja rond 21u aan Vientiane, toen nog 2u wachten op m'n visum& nog naar t hostel. Omdat t donker was had ik geen idee waar ik beland was. Best grappig. Via internet een hostel gevonden die goed zou moeten zijn. Was t ook, maar ik kon s nachts niet slapen want hoorde een luid vreemd irritant geluid. Ik dacht dat t een rat was die aan m'n backpack zat te knagen. Maar ik had er geen eten zitten. Tot mijn spijt kwam ik er achter dat de rat wel heel groot was.. De rat mijn Chinese buurman was.. Een kei in tandenknarsen.. Mijn haren stonden de hele nacht recht overeind! Na een slechte nacht slapen& me al niet 100% te voelen begon Laos niet echt fantastisch. De hele dag in t hostel rond hangen had ik geen zin in, dus er me ertoe gezet een beetje rond te fietsen in de stad. In Vientiane is niet heel veel te doen. Toch wat tempeltjes bekeken& gerelaxed in een restaurantje in t verkoelde winkelcentrum. S avonds zat ik met een Deense jongen opgescheept die mijn boodschap niet begreep dat ik geen zin had om te praten.. Gelukkig voor hem had ik weinig eetlust en vrat hij(letterlijk) mijn bord spaghetti leeg in 1 minuut. Thank you......

De volgende dag naar Vang Vieng gegaan. De bus die om 9:30u had moeten vertrekken, vertrok uiteindelijk om 12:30.. Omdat t Lao New Year is en iedereen naar de familie gaat, waren er meer mensen dan de bussen groot zijn. T was een lange dag want ook vandaag voelde ik me nog niet fit.
In Vang Vieng waren alle dorms al vol, dus een kamer gedeeld met een Frans meisje ontmoet in de bus. De eerste dag kon ik me nergens meer toe zetten, dus de hele dag in bed gelegen. De tweede dag voelde ik me iets beter, dus zijn we bij een blue Lagoon wezen kijken. Onze tuktuk viel ongeveer elke 500meter, maar we hebben t gehaald. Al snel werd duidelijk wat Lao New Year inhoudt. Met de hele familie samen zijn, lekker eten& Beerlao drinken. T was ons bij de blue lagoon te druk, dus terug gegaan naar t stadje. Lao New Year wordt ook t waterfestival genoemd. Met of zonder tas, t maakt niks uit. Bak water over je heen, straal water in je gezicht van een waterpistool of tuinslang en ze roepen HAPPY LAO NEWYEAR!!!! We hebben snel onze spullen naar t hostel gebracht, waterpistool gekocht& zijn ook de straat op gegaan. Zo leuk.. Het is 1 groot watergevecht en iedereen is blij! Laos werd beetje bij beetje toch steeds leuker en ik voelde me weer de oude!

De volgende dag met de bus naar Luang Prabang. Dit was een helse rit van ongeveer 6 uur door de bergen. Erg mooi, maar de rit bestond alleen maar uit bochten. Beetje misselijkmakend.. In de tuktuk naar t hostel weer 10 bakken water over me heen gehad, maar gelukkig was m'n iPad en alles nog heel. In Luang Prabang werd Loas nog leuker! De eerste dag met een bootje over de Mekong naar grotten geweest met daarin allemaal boedha beelden. S middags weer met water wezen klieren. Vang Vieng is echt niks bij Luang Prabang!!! Mensen dansen op straat, op auto's, achter in laadbakken van trucks, drinken veel bier, gooien nog meer water& water met kleurpoeder! Na een tijdje ook op een truck gesprongen& in de parade meegereden. Erg indrukwekkend en heb me kapot gelachen. Ik wist niet dat sommige mensen zo gestoord konden zijn.
Nog een halve dag naar de prachtige Tat Kuang Si waterval geweest. Is de grootste tufsteenwaterval van zuid- oost Azië. De grote waterval mond uit in kleinere plateaus met azuur blauw water waar je in kan zwemmen. Vanwege Lao New Year was t er erg druk maar als nog prachtig!
De laatste dag in Laos naar Utopia geweest, want t was te warm om tempels te bekijken. Utopia is een heel relaxte plek waar je overdag kan chillen, yoga uurtje met uitzicht op de Mekong, internetten, boekje lezen, lekker eten& drinken en s avonds is het de uitgaansplek in Luang Prabang! Nou kan ik heel stoer zeggen dat ik keihard op stap ben geweest! Maar na alle indrukken overdag ging bij mij t lampje wel uit rond 24u...

& mijn wekkertje ging vroeg deze ochtend. De Masai in Tanzania vind ik erg fascinerend. Zo fascineren de monniken mij weer in Laos. Ik had gehoord van een Nederlandse vrouw, die werkt in Laos, dat de monniken tijdens zonsopkomst door de straten lopen. Schijnt de 'aalmoes ceremonie' te zijn. De straat voor ons hostel zou rustig zijn& niet vol met respectloze toeristen die de monniken zien als een attractie en een camera bijna in hun neus stoppen, waardoor dit ritueel misschien niet lang meer zal bestaan. Echt zonde!
Volgens de Laotianen doen de monniken dit niet om te bedelen, maar om jou een zegen te geven. Hoe bijzonder is dat! Om 5:25u stond ik daar dan gepast gekleed, op blote voetjes& met m'n tasje vol met koekjes.. Niemand te bekennen!! Werd er een beetje ongemakkelijk van. Gelukkig kwam er na 5 minuten een vrouwtje met haar krukje& mandje met kleefrijst aangelopen. Het vrouwtje ging eerst nog even haar ochtendgymnastiek doen. Met een stevige pas en de armen heen en weer zwaaiend liep ze een keer of 10 heen en weer. Erg grappig!
Al snel hadden er zich nog 5 vrouwen verzameld. Naast deze schattige Laotiaanse vrouwtjes met kleefrijst zat ik dan als 6e in de rij met m'n koekjes. Naast hun was ik best groot.. Had achteraf, volgens t ritueel liever ook kleefrijst gehad, maar wist dit van te voren niet.
En inderdaad.. Tijdens zonsopkomst kwamen de monniken op blote voeten aangelopen. In een rij met een oudere monnik voor op. Niemand praatte, iedereen toonde respect en de monniken mediteerden. Ik vond het heel bijzonder. Alleen nu ik er meer over lees op internet heb ik 1 fout gemaakt. Uit respect geleerd uit onze cultuur heb ik elke monnik persoonlijk aangekeken. Geen 1 keek terug nu begrijp ik waarom...

Loas heeft mij verrast omdat het echt een prachtig land is. De jungle schijnt nog meer intact te zijn vergeleken met Borneo bijvoorbeeld. En de rituelen en tradities van de boeddhistische cultuur zijn erg indrukwekkend.
Ik ben zelf ook een toerist, maar het is erg triest om te zien dat veel andere toeristen geen respect tonen voor de Laotiaanse cultuur. Met name de Chinezen. Ze dansen seksistisch tijdens de parade van het waterfestival, gooien gewoon water als je zegt stop omdat je al je waardevolle spullen bij je hebt en ze hebben niet allemaal respect voor de monniken en hun rituelen en tradities.

Zoals gewoonlijk schrijf ik mijn update op t vliegveld als ik wacht op mijn vlucht naar de volgende bestemming. Zo op dit moment ook. Om mezelf een busrit van ongeveer 12 uur door de bergen te besparen vlieg ik straks van Luang Prabang terug naar Vientiane. Om morgen ochtend via Kuala Lumpur naar Bali/ Lombok te gaan!!!!!

  • 25 April 2014 - 11:52

    Harma:

    Ik wens je nog heel veel plezier,ik geniet van al je verhalen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Azië

Backpacken Azië.

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2014

Filipijnen

07 Mei 2014

Bali, Lombok & Gili eilanden

18 April 2014

Laos

10 April 2014

Cambodja

01 April 2014

Kuching, Kota Kinabalu en Mabul
Kirsten

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 47843

Voorgaande reizen:

09 Mei 2016 - 03 Juni 2016

Peru

03 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Azië

17 Februari 2011 - 11 Juli 2011

Stage Turiani Hospital

Landen bezocht: